Marknads kommunikation v.49-50
- beskriv kommunikationen mellan företaget och marknaden - låt modellen inspirera: Den stora kommunikationen mellan företag och marknaden är den kommunikation försäljare har med Ahlgrens bilars fabrik. Om kunden är missnöjd med kvaliteten på någon av produkterna, vill Ahlgrens bilar att kunden skickar in förpackningen med innehåll och dess kommentarer till företag. De utreder då kundens ärende och återkommer inom kort med svar. I enlighet med Ahlgrens bilars kvalitetsgaranti får man såklart även ersättning för dess utlägg. Företaget ser inte reklamationer som ett bekymmer utan som en möjlighet att rätta till eventuella fel och göra ett ännu bättre jobb med att leverera förstklassiga produkter till våra konsumenter. LEAF är verksamma i mer än 15 länder, de säljer sina produkter i mer än 50 länder och har i dagsläget en stark position som nummer 1 eller 2 i Holland, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Italien.
- AIDAS (hjälper till vid målbestämningen), s. 156 - använd modellen och beskriv hur företaget skulle kunna tänka vid sin marknadsföring.
A- Ahlgrens bilar har många reklamer som lockar kunderna och det är som A:et i Aida-modellen.
I- Ahlgrens bilar säljer gott godis och gör olika limited editions för att kunna variera på smaken för kunden, det är som i I:et i Aida-modellen.
D- Eftersom Ahlgrens bilar har ett så föremåligt pris på sina produkter och påsen innehåller mycket godis så gör det att kunden väljer Ahlgrens bilar framför alla andra godis produkter, som i D:et i Aida-modellen.
A- Etfersom Ahlgrens bilar nästan säljs i varje butik så gör det att kunden inte behöver leta så mycket för att hitta produkten, som A:et i Aida-modellen.
S- Ahlgrens bilar tänker inte bara att sälja sin produkt utan också att få nöjda kunder tillbaka, som i S:et i Aida-modellen.
- Välja rätt målgrupp (mottagare) Målgruppen är alla som gillar Ahlgrens bilar.
- Utforma budskapet - hur kan t ex reklamen se ut. Reklamen kan se ut beroende på vilken tid på året det är och vilken högtid. Vi har tänkt ut en limited edition till Halloween där man färgar bilarna oranga, svarta och lila. Det är både roligt att få när man går bus eller godis och roligt att ge.
Alla kanaler som visar reklam har LEAF använt eftersom dem är multinationella och säljer Läkerol, Malaco och Ahlgrens bilar. Så kanaler som Tv3, Tv4 och Kanal 5.
Eftersom LEAF är ett företag som exporterar så har dem ingen egen personal som säljer produkterna och det leder till att den personliga försäljningen, som betyder att man påverkar kunderna muntligt, får bli varje enskild försäljaresuppgift, t ex ICA får påverka att dem får sålt sitt eget inköpta lager med Ahlgrens bilar själv.
I världen så har Sales Promotion kommit till att bli en större del av marknadsföringen, saker som provsmakning av nya produkter är populärt. Skulle Ahlgrens bilar göra en Halloween special av sina bilar så skulle dem tjäna på att folk får testsmaka först och berätta hur det smakar. De har personlig presentationsmaterial av sina produkter på sin hemsida och har också tävlingar på sidan för att stödja säljning och återförsäljare.
Ahlgrens bilar är ett väldigt stadgat företag och är känt för sina goda orginal bilar. När de släpper nyheter om nya produkter så är det lätt för dem att få det publicerat eftersom det blir intressant för kunden att se hur dem har lyckats den gången. Det kanske är som Apple när dem släpper nya Iphones och kunderna knappt kan vänta och se den. De behöver knappt lägga tid på reklam eftersom folket är inne på deras hemsida och väntar för att se den. Tidningarna väljer att skriva om den utan att Apple har bett dem och då blir det gratis reklam. Det är kanske inte lika stor förväntningar på en ny Ahlgrens bilar smak än en ny Iphone men principen är densamma.
Av Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2007:15) om livsmedelstillsatser framgår mer i detalj vilka färgämnen som är godkända för användning i godis och under vilka villkor de får användas. Se länkar till höger under Fördjupad information.
LEAF som tillverkar Ahlgrens bilar blev år 2003 deras verksamhetssystem certifierat enligt BRC Global Standard Food. Standarden ställer krav på styrning av deras processer för att säkra att de inte släpper ut hälsovådliga produkter på marknaden. Basen i standarden är ett kvalitetsledningssystem och HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) som innebär att hälsopåverkande risker analyseras, värderas.
Under år 2007 har verksamheten även certifierats enligt ISO 14001, en internationell standard för miljöledningssystem. Deras verksamhetssystem är i grunden miljöarbetet som kommer leda till ständiga förbättringar och minska deras miljöpåverkan. Miljöhänsyn och åtgärder för att förebygga utsläpp är en del i det dagliga arbetet och en miljöbedömning ingår i beslutsunderlaget vid alla större investeringar och förändringar i processerna.
...bra! ....men ni har väl också potentiella kunder?...vilka....och det där vi pratade om ang lagarna...
hejsan hoppsan!