Marknadsplanering v.48

Marknadsplanering – att vara steget före

nulägesanalys, s 137

  • ° vad är företagets styrkor o svagheter? Styrkor: Företaget är bra på att sälja mycket godis och dem är konkurrenskraftiga. Att ha roliga reklamer, dem är duktiga att marknadsföra sig själva genom fyndiga slogans, så som Sveriges köpta bil. Svagheter: Företagets svagheter är att dem säljer bara godis.
  • ° vilka resurser finns? Ahlgrens bilar har ingen egen butik men dem har en stor fabrik i Gävle. Eftersom Ahlgrens bilar säljs via försäljare så hänger det på att personalen i dem butikerna är kunnande om produkten. Det gäller också att butikerna som säljer Ahlgrens bilar ligger bra till geografiskt sätt. Deras ägare LEAF har däremot idag ca 2 500 erfarna och kompetenta medarbetare. Förutom den kommersiella organisationen har LEAF också en effektiv varuförsörjningskedja med ett drygt tiotal produktionsanläggningar.
    ° vilka aktörer finns på marknaden? Ahlgrens bilar måste kartlägga vart deras kunder och konkurrenter finns och även att distributionen går rätt till.
  • ° vilka är kunderna? Kunderna är alla som gillar godis. De flesta svenskar gillar Ahlgrens bilar för det är så orginell och god smak. Ahlgrens bilar kan se sig som ett företag som har tillfredställt många kundbehov. En prishöjning av Ahlgrens bilar skulle inte ha så stor påverkan eftersom dem är så omtyckta att det är värt att betala mer för det. Ahlgrens bilar som ägs av LEAF är verksamma i mer än 15 länder, säljer sina produkter i mer än 50 länder och har i dagsläget en stark position som nummer 1 eller 2 i Holland, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Finland och Italien.
    °vilka konkurrenter finns? Ahlgrens bilar har väldigt stor konkurrens eftersom det finns väldigt många godistillverkare, t ex Haribo och Karamellkungen som också är stora utomlands.
    ° hur sker distribution (eller kan ske)? Distributionen sker genom att Ahlgrens bilar exporterar fina produkter till detaljister som gör det möjligt att kunden fysiskt får deras varor.
    °vilka leverantörer finns? Nästan alla matbutiker i hela Sverige, t ex taxfree butiker på båtar och flygplatser men också på bensinmackar och kiosker.
    ° vilka lagar gäller för den verksamhet/för företagets produkter (t ex Systembolaget, leksaker?) Den enda lagen som skulle kunna påverka Ahlgrens bilar är den kanske kommande lagen om att sätta skatt på godis för att minska konsumtionen av sötsaker.
    ° hur kan politiken påverka verksamheten? Genom att genomföra den nya lagen om skatt på godis.
Marknadsstrategi
  • att välja strategi för flera år framåt
    ° vilken övergripande strategi finns ( t ex billigast eller bäst)? Vi tror att Ahlgrens bilar satsar på att hålla kvar sin orginella smak och och utveckla nya smaker men ändå vara bäst. Ahlgrens bilar kan man se som dem mest prisledande för man får mest godis för pengarna.
    ° vilka mervärden eftersträvar man (kvalitet, utveckling, annorlunda, etc.)? Vi tror att dem satsar på hög kvalitet och ha mycket kvantitet i godispåsen. Det gör dem annorlunda från andra godisföretag där halva påsen är tom. Utveckling är något dem också har satsat på eftersom dem har många nya sorter, t ex vägmärken och bildäck.
  • eftersträvar man hela marknaden eller del av (total, del, eller nisch)? De eftersträvar hela godismarknaden men i en klädesmarknad så är dem inte så konkurrenskraftiga ;)
Taktik och genomförande
- vad är målet med marknadsföringen (öka marknadsandelen, bli mer serviceinriktat, etc.)? Deras marknadsföring går ut på att försöka få sålt mer av deras andra godisprodukter också. De strävar efter dem fyra P:na, de är plats, påverkan, pris och produkt. Produkt: De vill att deras produkter ska uppfylla kundens behov. Produkt egenskaper som kvalitet, hållbarhet, förpackning, prestige och deras varumärke är viktigt när kommer till köparens val av deras produkt. Pris: De har väldigt bra pris för så mycket man får i påsen tycker vi. Det är helt klart ett pris som alla kunder accepterar. De själva bestämmer inte priset på produkten, det gör deras underleverantörer. Plats: Ahlgrens bilar finns alltid på rätt plats och tidpunkt då dem säljs överallt och det gör att kunderna kan köpa dem i en butik där dem känner sig hemma. Påverkan: Ahlgrens bilar är en känd produkt och många vet dess fördelarsom är god smak och hög kvalitet. Information hittar man lätt på baksidan av påsen, så kallad reklam.
  • handlingsplan (hur ska man i praktiken göra) angående:
    mixen
  • aktiviteter,
    kampanjer
    och när?)

    Marknadsmixen - Dom konkurerrerar med andra godisföretag genom att ha vassa priser med tanke på mängden godis man får. Roliga reklamer som gör att folk blir sugna på just Ahlgrens bilar är dom duktiga på också.
    För att marknadsföra våran Halloween edition av Ahlgrens bilar så måste vi ha en kampanj som är vid rätt tillfälle, tex. från och med början på oktober. Man lockar personer med Lila, svart och oranga godisbilar som passar in just för tiden, eftersom det är limited edition så kommer kunderna känna sig pressade att hinna köpa och smaka godiset vilket leder till ökad försäljning och lyckad kampanj.
Uppföljning
- se hur det har gått, vad blev bra, vad kunde ha varit bättre, hur kommer man att förändra...?


  • Vår  halloween edition blev inte så lyckad för att kunderna inte tyckte att lila, oranga och svarta bilar lockade. Vi lyckades producera våra bilar med annan färg fast med orginal smak vilket vi tyckte var lyckat. Hade vi fått som vi ville så hade vi verkligen hoppats på att kunderna skulle gilla det. Eftersom många inte gva bilarna någon chans så fick inte vi det försäljningstryck som vi hade velat ha. I vår marknadsföring i framtiden så ska vi peka mer på orginalsmaken fast i ett annat skal. Vi ska försöka få kunderna att söka sig till produkten med dem ögonen dem har när dem köper vanliga bilar. Vi vill förbättra halloweenen med vårt förbättrat godis!

Kommentarer
Postat av: Ann

...och under uppföljning en strategi för hur man ska följa upp..

2010-12-01 @ 13:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0